بیان مقررات مربوط به اعاده حیثیت در خلال مواد قانون مجازات اسلامی-پایان نامه حقوق گرایش جزا و جرم شناسی

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 بررسی تطبیقی اعاده حیثیت در حقوق کیفری ایران، لبنان و فرانسه

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

پذیرش شهادت پس از توبه

از دیگر روایاتی که در این باب موجود است می توان به احادیث ذیل اشاره نمود :

« ابن سنان قال : سالت عن ابا عبدالله عن المحدود انا تاب اتقبل شهادته ؛فقال اذا تاب توبته ان یرجع مما قال و یکذب نفسه عند الامام و عند المسلمین فانا فعل فان علی الامام ان یقبل شهاده تلک»( پیشین،  ۳۸۳)

« الکنانی قال : سالت ابا عبدالله عن القاذف انا اکذب نفسه و تاب اتقبل شهاده ؛ قال : نعم »

« من سماعه قال : شهود الزور یجدون حدا لیس له وقت و تلک الهی ؛ قلت له : فان تابوا و صلحوا تقبل شهادتهم بعد ؛ قال : انا تابوا تاب له علیهم و قبلت شهادتهم »[۱]

درهر دو روایت ذکر شده به یکی از مهمترین آثار نیل به اعاده حیثیت یعنی قبول شهادت این افراد پس از توبه اشاره شده است .

در باب شهادت یکی از شروط شاهد عدالت اوست که عدالت با ارتکاب گناه کبیره و اصرار بر گناه صغیره زایل می گردد ولی توبه کردن درباره مجرمی که مجازات جرمش حد است چه حد زنا چه حد قذف چه حد شهادت دروغ باعث می شود که پیشینه سوء مجرم زایل شود و دوباره او متلبس به لباس عدالت گردد و بتواند شهادت را تحمل و ادا کند .

روایتی دیگر در باب حد سحر است :« قال علی علیه السلام : من یعلم شیئا من السحر کان آخر عهده بربه وحده القتل الا ان یتوب»( همان ، ۵۷۷ ) که حد یادگیرنده سحر و انجام دهنده آن قتل است مگر توبه کند و باز گردد . یادگیری و تعلیم و تعلم سحر هم از نوع جرایمی که امنیت مردم را به مخاطره می اندازد و در گستره اجتماع ایجاد خطر می نماید.[۲]

احادیثی هم موجود است که حمایت و پشتیبانی اسلام از شخص بزه دیده بی گناهی که مورد تهمت و افترا قرار گرفته است را می رساند :

« … عمار الساباطی عن ابی عبدالله فی رجل قال الرجل : یا ابن الفاعله یعنی الزنا فقال ان کانت امه حیه شاهده ثم جاعت تطلب حقها ضرب ثمانین جلده و ان کانت غائبه انتظر بها حتی تقدم ثم تطلب کانت قد ماتت و لم یعلم منها الاخیر ضرب المفتری علیه الحد ثمانین جلده»( حر عاملی   پیشین، ۴۴۰ )

[۲]– از جمله احادیث دیگر در این زمینه متوان به روایات ذیل اشاره کرد

روایتی از امام صادق (ع) موجود است که می فرمایند :« ان رجلا قطع فی قطع الطریق فشهد عند علی (ع) شهاده فسال عند قومه فقالوا فیه خیرا فاجاز علی (ع) شهادته حین تاب و علمت  من التوبه » ( نوری طبرسی میرزا حسین، مستدرک الوسایل و مستنبط المسائل ، ج۱۷، چاپ دوم ،موسسسه آل البیت، احیاء التراث، ۱۴۰۸ ق ، ص۴۳۸ )

و همچنین روایتی از امام علی بن موسی الرضا (ع) موجود است :« لا تجوز شهاده المفتری حتی یتوب من الفریه و توبته ان یقف فی وضع الذی قال فیه قال یکذب نفسه » (نوری طبرسی میرزا حسین، پیشین، ج۱۷، ص۴۳۶ )

به این معنا که امام رضا (ع) فرمودند که شهادت فرد مفتری تا زمانی که اقرار به توبه نکرده قبول نیست و شرط قبول توبه این است که در مکانی که قذف کرده از عملش تبری جوید .

این دو روایت هم تصدیقی بر حمایت اسلام از بزهکار و کمک به او را برای بازگشت به آن اجتماع را از سرگیری یک زندگی عادی می باشد

 

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود از لینک زیر

 دانلود پایان نامه:بررسی تطبیقی اعاده حیثیت در حقوق کیفری ایران، لبنان و فرانسه

پایان نامه های مشابه: