دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد مبانی نظارت بر ولی فقیه و مسؤولیت وی از منظر فقه سیاسی

دانلود پایان نامه های ارشد


 

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :مبانی نظارت بر ولی فقیه و مسؤولیت وی از منظر فقه سیاسی


 

به عبارت دیگر ولایت، نوعى قرب و نزدیکى نسبت به چیزى است؛ به ­گونه­اى که موانع و حجاب­ها از میان برداشته مى­شود[۲].

واژه­ی ولایت در آغاز براى قرب و نزدیکى خاص در محسوسات به کار رفته است؛ سپس براى قرب معنوى استعاره آورده شده است. بر این اساس هرگاه این واژه در امور معنوى به کار رود، بر نوعى از نسبت قرابت دلالت مى­کند و لازمه­ی آن این است که ولىّ نسبت به آنچه بر آن ولایت دارد، داراى حقى است که دیگرى ندارد و مى­تواند تصرفاتى بنماید که دیگرى جز به اذن او نمى­تواند؛ مثلاً ولىّ میت مى­تواند در اموال او تصرف کند. این ولایت او ناشى از حق وراثت است. خداوند ولىّ امر بندگان خویش است؛ یعنى امور دنیوى و اخروى آن ها را تدبیر مى­کند و او ولىّ مؤمنان است.  بنابراین، معناى ولایت، گونه­ا­ى از قرابت است که منشأ نوعى تصرف و مالک بودن تدبیر است[۳].

مقصود از ولایت در بحث ولایت فقیه، همان مفهومی است که در عرف رایج به کار می­رود و هم ردیف واژه­هایی مانند: امارت، حکومت، زعامت و ریاست می­باشد. ولایت در این مفهوم، درباره­ی کسی گفته می­شود که بر خطّه­ای حکمرانی کند.

 

۱-۳-۱٫ اقسام ولایت

با توجه به آنچه که بیان شد، ولایت به معنای مذکور به «تکوینی» و «تشریعی» تقسیم می‏شود که برای روشن شدن مقصود اصلی، به بیان هر یک از آن دو می­پردازیم.

ب) زعامت و رهبری: از دیدگاه اسلامی، انسان یکتاپرست نباید از هیچ فرد یا نهادی فرمان ببرد و کسی را ولیّ، سرپرست و ارباب خود قرار دهد و بی‏چون و چرا مطیع او گردد. همان­گونه که در قرآن کریم آمده است: «اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ الْمَسِیحَ ابْنَ مَرْیمَ وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِیعْبُدُوا إِلهاً واحِداً»[۴]. یعنی: «آن­ها دانشمندان و راهبان خویش را معبودهایی در برابر خدا قرار دادند، و همچنین مسیح فرزند مریم را؛ در حالی که دستور داشتند فقط خداوند یکتایی را که هیچ معبودی جز او نیست، بپرستند»[۵].

مگر آنکه خداوند برای کسی چنین حقی را جعل و تشریع کرده باشد. در قرآن کریم بیان شده است: «النَّبِی أَوْلی‏ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ»[۶]. یعنی: پیامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است. همچنین در جایی دیگر از قرآن کریم آمده است: «إِنَّما وَلِیکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلاهَ وَ یؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُونَ»[۷]. یعنی: سرپرست و ولیّ شما تنها خدا و پیامبرش است و نیز کسانی که ایمان آوردند؛ آن­ها که نماز را برپا می­دارند و در حالت رکوع، زکات می­دهند.

بر اساس این آیات، خداوند ولایت تدبیری و حق اداره و تنظیم اجتماعی را برای پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) تشریع کرده است و تنها آنان هستند که می‏توانند حاکمیت سیاسی و زمامداری جامعه را در دست گرفته و در رأس هرم قدرت باشند.

[۱]. المفردات فی غریب القرآن، ذیل «ولی».

[۲]. سید محمد حسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، چاپ پنجم، (قم: انتشارات اسلامی جامعه­ی مدرسین، ۱۴۱۷ ه ق)، ۵، ۳۶۸٫

[۳]. رک:  همان، ۶، ۱۲٫

[۴]. توبه: ۳۱٫

[۵]. مکارم شیرازی، ترجمه­ی قرآن.

[۶]. احزاب: ۶٫

[۷]. مائده: ۵۵٫

 

 

روی لینک زیر کلیک نکنید برای دیدن جزییات این پایان نامه به لینک انتهای صفحه مراجعه نمایید روی لینک زیر کلیک نکنید برای دیدن جزییات این پایان نامه به لینک انتهای صفحه مراجعه نمایید

 پایان نامه ارشد – مبانی نظارت بر ولی فقیه و مسؤولیت وی از منظر فقه سیاسی – سایت ارشدها – سایت ارشدها

 

 

روی لینک زیر کلیک نکنید برای دیدن جزییات این پایان نامه به لینک انتهای صفحه مراجعه نمایید روی لینک زیر کلیک نکنید برای دیدن جزییات این پایان نامه به لینک انتهای صفحه مراجعه نمایید

پایان نامه ارشد – مبانی نظارت بر ولی فقیه و مسؤولیت وی از منظر فقه سیاسی – سایت ارشدها – سایت ارشدها

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد مبانی نظارت بر ولی فقیه و مسؤولیت وی از منظر فقه سیاسی