دانلود پایان نامه با موضوع : تحقیق بیع عین مرهونه

دانلود پایان نامه های ارشد


 دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

بیع عین مرهونه

اما جواب بزرگان به این بیان این است که فی الحقیقه عقود آلاتی برای انشا معاملات وقتی شخص معامله ای را انشا و موجود می کند, با آلت مورد بحث که عقد است ((و تشریعی«قصدوایجاد در ذهن» است نه تکوینی« قصد در عالم خارج از ذهن و واقع» ) به ایجاد می پردازد در اینجا به برکت تشریع معامله موجود می شود حال آنکه فی المثل نجار با اره و وسائل نجاری که آلات تکوینی هستند و آلت تهیه در و پنجره و امثال آن می باشند به ایجاد می پردازد.هنگامی که از بیع مصحف یا از بیع خمر و امثال اینها نهی می شود , فی الحقیقه نهی از ایجاد معامله به آلت مخصوص و عقد مخصوص است اما این معنی با اینکه عقود موضوع اند از برای مسببات منافات ندارد.

اکنون باید دید که آیا نهی دلالت دارد بر عدم ترتب اثر بر این چنین ایجادی با چنان آلت یا نه؟ کسانی که می گویند نهی از معاملات دلالت بر فساد دارد بر این قسم ایجاد اثری را مترتب نمی دانند و می گویند : با این آلت , معنی و اثر مطلوب موجود نمی شود , و هنگامی که این معنی موجود نشد , نهی دلالت بر فساد معامله دارد. اما کسانی که نهی را دال بر فساد معامله نمی دانند می گویند ولو نهی وارد شده است بر این معامله اثر مترتب می شود زیرا به برکت این آلت است که اثر موجود می شود و چون اثر موجود می گردد پس معامله صحیح است. نکته مورد اختلاف این است که آیا صحت و فساد از مجعولات تشریعیه و از احکام وضعیه اند مانند زوجیت و ملکیت و حریت و… یا از منتزعات عقلیه و احکام عقلیه می باشند ؟ ( یعنی عاقل است که این معانی را انتزاع می نماید). جمعی می گویند صحت و فساد مجعولند به جعل استقلالی تشریعی یا به جعل تبعی , لکن این جعل در عالم اعتبار تشریعی است بنابراین

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود از لینک زیر

دانلود پایان نامه حقوق با موضوع:بیع عین مرهونه