دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 بررسی تطبیقی موضوع عبادت اطفال از منظر فقهای شیعه و اهل سنت

اقوال علما

علما بر اين نظريه اند که حجّ صبي صحيح است و حتي گروهي ادعاي اجماع کرده‎اند . علاّمة حلّي در منتهي و تذکره گفته است که احرام صبي صحيح است و دو روايت از عامه و خاصه نقل مي‎کند ( که در ادامه بيان خواهد شد ) .

مرحوم نراقي نيز قائل به صحت و حتي استحباب حج مي‎باشد . وي در مقايسة حج صبيه و حج صبي مي‎گويد : « کان حج الصبية بنفسها کحج الصبي مستحباً » و نيز مي‎گويد : کسي که داراي يکي از شرايط حج نيست ، ولي مانعي هم از انجام حج ندارد ؛ مانند عبد مأذون و فقير و صبي مميز ، مستحب است که به حج برود . روشن است که استحباب ملازم با صحّت است . وقتي عملي استحباب داشته و ثواب بر آن مترتب است به يقين صحيح خواهد بود . ايشان سه دليل براي صحت حج صبي اقامه مي‎کنند : الف ) اجماع ب ) عمومات الحج و أفعاله فإنّها شاملة للصبيّ أيضاً ج ) روايات . [1]

ب ) روايات

1 . زني از پيامبرخدا(ص) دربارة حجّ صبي پرسيد که آيا او مي‎تواند حج انجام دهد ( يا مي‎توان براي او حج انجام داد ) ، حضرت فرمودند : بله و براي تو نيز پاداشي هست ؛ « عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ مَرَّ رَسُولُ اللَّهِ(ص) ِرُوَيْثَةَ وَهُوَ حَاجٌّ فَقَامَتْ إِلَيْهِ امْرَأَةٌ وَمَعَهَا صَبِيٌّ لَهَا فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَ يُحَجُّ عَنْ مِثْلِ هَذَا قَالَ نَعَمْ وَلَكِ أَجْرُهُ » .

2 . روايتي را علامة حلّي از ابن عباس نقل کرده که شبيه به روايت قبل است ؛ « رفعت امرأة صبياً فقالت : يا رسول الله أ لهذا حجٌ ؟ قال : نعم و لک أجرٌ » در اين دو روايت ، براي مادر بچه ثواب مقرر شده و اين بيانگر آن است که حج صبي صحيح مي‎باشد والاّ ترتّب ثواب براي عمل غير صحيح ، معنايي نخواهد داشت . از سوي ديگر ، اين عمل در منظر پيامبرخدا (ص) و با امر ايشان انجام شده است که خود دلالت بر صحّت اين عمل مي‎کند . [2]

3 . « عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ قَالَ : سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ الثَّانِيَ(ع) عَنِ الصَّبِيِّ مَتَي يُحْرَمُ بِهِ قَالَ إِذَا اثَّغَرَ » . ( ثغر يعني ريزش دندان ) امام جواد(ع) احرام صبي را منوط کردند به ريزش دندان که در سن12 سالگي است و در اين سن ، صبي هنوز بالغ نشده است . پس احرام درحديث به معناي وجوب نيست .

[1] شيخ صدوق ، خصال، ج ، ص94 ؛ وسايل، ج1، ابواب مقدمات عبادت ، باب4 (باب اشتراط التکليف) ح81،ص265

[2] الکافي، ج4 ، ص276، ح9 ؛ شيخ صدوق، من لايحضره الفقيه، ج2،1418 ق ، ص435

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود از لینک زیر

 دانلود پایان نامه:بررسی تطبیقی موضوع عبادت اطفال از منظر فقهای شیعه و اهل سنت

Categories: دسته اصلی

Related Posts

دسته اصلی

اجاره خوردرو-ماشین عروس-اجاره اتوبوس دربستی-اجاره ون- تاکسی فرودگاه

اجاره بنز s500 اجاره بنز اس 500 اجاره خودرو تشریفاتی ,اجاره خودرو شیک , مدل بالا , vip ,اجاره روزانه با راننده ,اجاره روزانه بدون راننده ,ماشین عروس با راننده ,ماشین عروس بدون راننده ویژه Read more…

دسته اصلی

چارتر لحظه آخری

بلیط لحظه آخری به شرایطی می گن که آژانسای مسافرتی زمان قانونی توان پرکردن ظرفیت هواپیما رو نداشته و به دنبال جبران اون با به کار گیری بلیطای ارزون تر هستن. این بلیطا واسه کسائی Read more…

دسته اصلی

پیچ و رولپلاک با طناب

آیا می دانید تا به امروز استفاده از پیچ و رولپلاک با طناب برای محکم کردن سنگ نما از بهترین روش های محکم سازی به شمار می آید؟ تعجب نکنید! استفاده از پیچ و رولپلاک Read more…