دانلود پایان نامه

پایان نامه

عنوان پایان نامه :  تبیین نقش تعادل طبایع اربعه در تعالی اخلاق با نظر به روایات معصومین علیه السلام و حکمای اسلامی

مى‏گفتند سلامت انسان رهين تعادل اين طبايع است. براى هر عنصرى طبيعتى قائل بودند كه طبيعت­هايى كه در عناصر هست در اثر تركيب با يكديگر فعل و انفعال و كسر و انكسار مى‏كنند كه بعد از كسر و انكسار يك حالت متوسط به وجود مى‏آيد كه نام آن حالت متوسط «مزاج» است. مى‏گفتند مزاج عرض عريضى دارد، يعنى حد نوسان دارد كه تا در آن حد باشد سلامت محفوظ است و اگر از اين حد و عرض خارج شود، بيمارى حاصل مى‏شود. آنها معتقد بودند كه اگر مثلاً حرارت كه يكى از طبايع چهارگانه رطوبت، يبوست، حرارت و برودت است به خاطر عاملى از خارج، بر مزاج غالب شود همين كه آن عامل خارجى- كه قاسر است- از بين برود آن طبيعت حاكم بر بدن شروع به فعاليت كرده و اين حرارت را دفع مى‏كند و بدن را به حال تعادل بر مى‏گرداند.[1]

قدما معتقد بودند كه از اخلاط اربعه و طبايع اربعه، مزاجى براى فرد به وجود مى‏آيد كه داراى خصوصياتى مثل درجه‏اى از حرارت، رطوبت، يبوست و امثال آن بوده و همراه با اخلاطى يعنى ميزان معينى از خون، صفرا، بلغم و مانند اينهاست. اگر مزاج از بين برود، ديگر قابليت حيات براى انسان باقى نمى‏ماند و انسان مى‏ميرد.

آيا مزاج يك حد معين و مشخصى است؟ آيا نسبتى از آب، هوا، خاك و آتش كه طبق نظر قدما مزاج را تشكيل مى‏دهد، يك نسبت رياضى و هندسى است كه اگر اندكى بهم بخورد مزاج معدوم مى‏شود؟ نه، اين يك عرض عريضى دارد. آب از يك حد خاص نبايد كمتر باشد و از حد خاص ديگرى نبايد بيشتر باشد. همين‏طور عناصر ديگر بايد ميان دو حد خاص باشند. مزاج حالت متوسطى است ميان دو حد، نه اينكه خودش يك حد معين باشد. لهذا اگر حرارت بدن مقدارى بالا يا پايين رود مزاج همچنان باقى است. اما اگر از درجه معينى بالاتر برود و يا از درجه معين ديگرى پايين‏تر برود ديگر قابليت ادامه حيات نيست‏.[2]

نکته­ای که اینجا قابل توجه می­باشد این است که در حالت طبيعي خواصی که برای عناصر چهارگانه و مزاج­های حاصله از ترکیب آنها ذکر شد، مورد انتظارند امّا در صورت غلبه ركن پنجم يعني ركن يا عنصر معنوي بر آنها، هر رفتار خرق عادتي ممكن است، مشاهده شود. ( شفاي بيمار با خوردن تربت حضرت سيدالشّهداء عليه السّلام، آثار درماني آب نيسان، بَرد و سلام شدن آتش بر حضرت ابراهيم عليه السّلام، …)

این مفهوم از اختصاصات مبانی روایی و قرانی نسبت به مبانی سنّتی و حکماء است که مفاهیم مزاج شناسی را بسیار وسیع و گسترده و قضاوت در مورد آنها را دقیق و موشکافانه می­سازد.

[1] . مرتضی مطهری ، مجموعه اثاراستاد شهید مطهری ، چ یازدهم ، (تهران، قم: صدرا ،  1387) ، ج 11 ، ص189 .

[2] . همان ، ص  479 .

روی لینک زیر کلیک نکنید برای دیدن جزییات این پایان نامه به لینک انتهای صفحه مراجعه نمایید

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

تبیین نقش تعادل طبایع اربعه در تعالی اخلاق با نظر به روایات معصومین علیه السلام و حکمای اسلامی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

Categories: دسته اصلی

Related Posts

دسته اصلی

اجاره خوردرو-ماشین عروس-اجاره اتوبوس دربستی-اجاره ون- تاکسی فرودگاه

اجاره بنز s500 اجاره بنز اس 500 اجاره خودرو تشریفاتی ,اجاره خودرو شیک , مدل بالا , vip ,اجاره روزانه با راننده ,اجاره روزانه بدون راننده ,ماشین عروس با راننده ,ماشین عروس بدون راننده ویژه Read more…

دسته اصلی

چارتر لحظه آخری

بلیط لحظه آخری به شرایطی می گن که آژانسای مسافرتی زمان قانونی توان پرکردن ظرفیت هواپیما رو نداشته و به دنبال جبران اون با به کار گیری بلیطای ارزون تر هستن. این بلیطا واسه کسائی Read more…

دسته اصلی

پیچ و رولپلاک با طناب

آیا می دانید تا به امروز استفاده از پیچ و رولپلاک با طناب برای محکم کردن سنگ نما از بهترین روش های محکم سازی به شمار می آید؟ تعجب نکنید! استفاده از پیچ و رولپلاک Read more…