دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 بررسی تطبیقی موضوع عبادت اطفال از منظر فقهای شیعه و اهل سنت

دلايل لزوم اذن از ولي :

1 . انجام مناسک حج ، بر افراد بالغ است ؛ چون اينان هستند که شرايط وجوب را دارند . پس اگر غير بالغ ، مأذون در حج باشد ، خلاف اصل مي باشد .

اکنون آنچه در اين جا بيان گرديده ، در مورد صبيّ مأذون است و صبيّ غير مأذون ، از مورد نص خارج مي باشد و حج وي نيست ؛ « ورود المنع عليه ظاهر بل للإقتصار فيما خالف الأصل علي المتيقّن من مورد الفتوي و النص و هو الصبيّ المأذون و ذلك لأنّ الإحرام عبادة متلقّاة عن الشرع يجب الإقتصار فيها علي النص » .

2 . چون اعمال حج ، همراه با صرف مال است و از سوي ديگر صبي نيز ممنوع از تصرف در مال مي‎باشد ، پس بايد از طرف ولي خود مأذون باشد . [1]

اما گروهي ديگر اذن ولي را شرط نمي‎دانند :

مرحوم خويي مي‎گويد : « لايشترط في صحته إذن الوليّ » . صاحب مستمسک عروه نيز گفته است « الأقوي عدم الإشتراط في صحّته » [2]امام راحل نيز بيان کرده است که : « و الأقوي عدم اشتراط صحّة حجّه بإذن الوليّ » .

دلايل عدم لزوم اذن :

کساني که قول عدم لزوم اذن ولي را پذيرفته‎اند ، در پاسخ قول قبلي ( لزوم اذن ) به دلايلي تمسک کرده‎اند :

1 . « إنّ إطلاق الأدلّة و العمومات كافية في صحته و رجحانه . . . » ادلة صحّت حجّ صبي مطلق بوده و آن را مشروط به اذن از ولي ّ نکرده اند . پس مخالف اصل و يا خروج از متيقّن لازم نمي‎آيد . علاوه آن که از خود اين عمومات توقيف و تعيين به دست مي‎آيد . [3]

[1] علامه حلي ، تذکرة الفقهاء ، ج 7، ص 26 و ج 8 ، ص 421 ؛ علامه حلي، تحريرالاحکام ، ج 1 ص 90 .

[2] سيد محسن ، الحکيم ، مستمسک عروه الوثقي ، ج10 ، ص 16

[3] روح الله ، الموسوي الخميني ، تحرير الوسيله ، ج1 ، 1409 ق ، ص340

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود از لینک زیر

 دانلود پایان نامه:بررسی تطبیقی موضوع عبادت اطفال از منظر فقهای شیعه و اهل سنت

دسته‌ها: دسته اصلی