دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 بررسی فقهی و حقوقی رحم اجاره ای

نمونه گیری از زنان

برای تخمک گیری دو روش وجود دارد:

لاپاراسکوپی: در این روش طی یک عمل جراحی با باز کردن شکم زن، می توان به برداشت تخمک اقدام نمود و سپس آن را در محیط آزمایشگاه کشت داد.

  آسپیراسیون: در این روش که متداول ترین روش در IVF است و به صورت سرپایی انجام می شود، از طریق مهبل و به کمک سونوگرافی مهبلی می توان به فولیکول های تخمدانی دسترسی یافت.[1]

اگر تخمک گیری با استفاده از روش لاپاراسکوپی صورت گیرد، مشکل شرعی از لحاظ مشاهده یا تماس با اندام های جنسی زن ندارد زیرا در این روش اصلا لزومی ندارد که اندام جنسی خارجی مشاهده یا لمس شود چرا که برای گرفتن تخمک از راه شکم زن اقدام می شود. اما گر به روش دوم  عمل تخمک گیری صورت گیرد، چنانچه مستلزم مشاهده یا لمس مستقیم اندام تناسلی خارجی زن باشد، بدون اینکه انجام آن توسط فرد همگن یا غیر همگن در حکم آن تفاوتی ایجاد کند، جواز انجام آن به لحاظ شرعی قابل بررسی است که در جای خود به آن می پردازیم.

استفاده از عبارت «اندام های جنسی» به شکل جمع، به دلیل آن است که بر اساس مبانی فقه اسلامی، اندام جنسی تنها به دستگاه تناسلی اطلاق نمی شود، بلکه شامل سرین نیز می شود (قبل و دبر).[2]

از جمله کارهایی که در حقوق اسلامی به جز برای همسر، ناروا شمرده شده، مشاهده اندام های جنسی سایر افراد است، چه هم جنس باشند و چه غیر هم جنس. طبیعی است که همه افراد نیز وظیفه دارند با استفاده از پوشش مناسب و در شان یک فرد مسلمان، اندام های جنسی خود را از دید دیگران به جز همسر حفظ کنند. این مطلب در متون روایی به اشکال گوناگونی مطرح شده است.[3]

بر اساس موازین فقهی، میان حرمت نگریستن و حرمت لمس نوعی تلازم وجود دارد، به این صورت که هر جا نگاه کردن به اندام های جنسی فردی- زن یا مرد- حرام باشد، لمس آن نیز حرام خواهد بود.[4]و هر جا لمس اندام های جنسی دیگران جایز است، نگریستن به آن هم جایز خواهد بود.[5]

این ملازمه را می توان از برخی روایاتی که موضوع آنها شستشوی (غسل) مرده مسلمان توسط فرد غیر هم جنس است، استفاده کرد.[6] صرف نظر از زن و شوهر که حکم به جواز آمیزش جنسی میان آنان، خود به خود جواز نگریستن و لمس اندام های جنسی یکدیگر را نیز به دنبال دارد، در چند مورد نگریستن و لمس اندام های جنسی سایر افراد جایز است که در واقع استثنایی برای قانون کلی پیشین است.

از جمله این موارد، معالجه و درمان است. تمامی فقهای اسلامی بر این نظرند که پزشک می تواند برای درمان و معالجه به اندام های جنسی بیمار خود نگاه یا آنها را لمس کند؛ بنابراین پزشک مرد می تواند در مقام درمان به اندام های جنسی بیمار زن نگاه کند، همچنان که پزشک زن نیز می تواند برای معالجه و درمان، چنین کاری را نسبت به بیمار مرد انجام دهد.

[1] – مجتبی رضازاده ولوجردی، منبع پیشین، صص 82 و 82.

[2] – سید محسن حکیم، مستمسک العروه الوثقی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ج 2، ص 187.

[3] – محمد بن حسن طوسی، تهذیب الاحکام، تصحیح آخوندی، دارالکتب الاسلامیه، ج 1، ص 374؛  حسین نوری، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، موسسه آل البیت علیهم السلام، ج 1، ص 246.

[4] – احمد نراقی، مستند الشیعه فی احکام الشریعه، انتشارات آیه الله مرعشی، 1405 هـ.ق، ج 16، صص 58 و 59.

[5] – شیخ جعفر کاشف الغطاء، کشف الغطاء عن مبهمات شریعه الغراء، اصفهان، انتشارات مهدوی، بی تا، ج 1، ص 197  .

[6] – محمد بن حسن طوسی، منبع پیشین، ج1، ص 441.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود از لینک زیر

 دانلود پایان نامه:بررسی فقهی و حقوقی رحم اجاره ای 

دسته‌ها: دسته اصلی