دانلود پایان نامه

پایان نامه

عنوان پایان نامه :  تبیین نقش تعادل طبایع اربعه در تعالی اخلاق با نظر به روایات معصومین علیه السلام و حکمای اسلامی

بررسی کنیم.

و همچنین منظور حضرت علیه السلام از ” الارض” یعنی دومین طبع از آن طبایع زمین است که تولد خشکی بسبب طبع آن زمین است و حرارت هم به سبب انعکاس نور خورشید از زمین بوجود می­آید، پس زمین در بوجود آمدن صفراء و سوداء دخالت دارد.[1]

مولی صالح مازندرانی در شرح اصول کافی در مورد ” الارض “میگوید. حرارت هم به سبب انعکاس نور خورشید از زمین بوجو د می­آید، چون شعاع خورشید از زمین به بدن انسان انعکاس پیدا می­کند و تولید حرارت می­کند، همانطوری که گفته شده است یا تولید حرارت به خاطر این است که خشکی باعث جمود بدن می­شود و جمود بدن حبس شدن حرارت غریزی در بدن را به دنبال دارد و این احتباس باعث قوت و نیروی مزاج می­شود.[2]

وهمچنین منظور حضرت علیه السلام از الطعام سومین طبع از طبایع اربعه است. علت اینکه الدم (مزاج دموی) به طعام فقط نسبت داده شده است، چون بیشتر از سایر اخلاط چهارگانه در قوام بدن (و حیات انسان) نقش و مدخلیت دارد و اشیاء خارجی در آن بطور زیاد مدخلیتی ندارند.

من می­گویم که در طب ثابت شده که صاحب این مزاج در نهایت تیزی و زیرکی و حافظه می­باشد و لیکن چون خیالات فاسده و ترس و خشم در این مزاجها هم وجو دارد، فلذا تعبیر به صافیه آورده است تا این اخلاقیات بد را استثناء کند.[3]

1-1-1- روایت دوازدهم: روایت پیغمبر اسلام (ص) در مورد طبایع

حدیثی است از رسول اکرم (ص ) که آن را شيخ صدوق (ره) در من لا يحضره الفقيه آورده است.[4] اين كتاب روايات فقهى را كه از ديدگاه خود صحيح و معتبر بوده، جمع­آورى نموده است او مى‏گوید من در اين كتاب

[1] . قوله عليه السلام:” و يخرج ما في الجسم” يدل على أن لتحرك النفس مدخلا في دفع الأدواء عن الجسد و دفع العفونات كما هو الظاهر قوله عليه السلام:” و الأرض” أي الثاني منها الأرض و هي تولد اليبس بطبعها، و الحرارة بانعكاس أشعة الشمس عنها فلها مدخل في تولد المرة الصفراء و السوداء. قوله عليه السلام:” و الطعام” هذا هو الثالثة منها، و إنما نسب الدم فقط إليها لأنها أدخل في قوام البدن من سائر الأخلاط مع عدم مدخلية الأشياء الخارجة كثيرا فيها. قوله عليه السلام” و الماء” هذا هو الرابعة مدخليتها في تولد البلغم ظاهر ؛ ( محمد باقر مجلسی ، بحارالانوار ، ج 58 ، ص 306 ) .

[2] . لان شعاع الشمس ينعكس من الارض الى البدن كما قيل أو لان اليبوسة توجب جمود البدن المقتضى لاحتباس الحرارة الغريزية فيه و هى موجبة لقوة المزاج ؛ ( محمد صالح بن احمد مازندرانى ، شرح الكافي :الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني) ، چ اول ، ( تهران : المكتبة الإسلامية ، 1382 ق ) ، ج ‏26 ، ص 165 ) .

[3] . أقول صاحب هذه المرة تقرر في عالم الطب أنه في غاية الحذق و الفطانة و الحفظ لكن لما كان يجامعها الخيالات الفاسدة و الجبن و الغضب وصفها بأنها هنا صافية أي خالية من هذه الأخلاق الرديئة ؛ ( نعمت الله بن عبد الله جزائرى ، النور المبين في قصص الأنبياء و المرسلين (للجزائري) ، ص 9 ) .

[4] .  قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ الدَّاءُ ثَلَاثَةٌ وَ الدَّوَاءُ ثَلَاثَةٌ فَأَمَّا الدَّاءُ فَالدَّمُ وَ الْمِرَّةُ وَ الْبَلْغَمُ فَدَوَاءُ الدَّمِ الْحِجَامَةُ وَ دَوَاءُ الْبَلْغَمِ الْحَمَّامُ وَ دَوَاءُ الْمِرَّةِ الْمَشِيُ‏؛( محمد بن على ابن بابويه ، من لا يحضره الفقيه ، چ دوم ، ( قم: دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم ، 1413 ق ) ، ج‏1 ، ص126 ) .

روی لینک زیر کلیک نکنید برای دیدن جزییات این پایان نامه به لینک انتهای صفحه مراجعه نمایید

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

تبیین نقش تعادل طبایع اربعه در تعالی اخلاق با نظر به روایات معصومین علیه السلام و حکمای اسلامی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

دسته‌ها: دسته اصلی