دانلود پایان نامه

پایان نامه

عنوان پایان نامه : تحلیل روش شناختی جواهرالتفسیر

پرداخته ، آثار وکتاب هايي مانند: اختصار اسرار قاسمي، انيس العارفين، حرز الامان من فتن آخرالزمان، لطائف الطواف و … به فخر الدين علي کاشفي نسبت داده شده است.(5)

2-1-2- مذهب حسين بن علي کاشفي

درباره­ي مذهب نويسنده­ي جواهر التفسير، مفسر پرکار ايراني، اختلاف نظر­هايي وجود دارد و هر يک از نويسندگان و صاحب نظران، ديدگاهي در اين زمينه ارائه کردند.

با توجه به حکايت­هاي نقل شده در اين زمينه،(6) علت اين اختلاف نظرها، رفتارهاي متفاوت کاشفي است که باعث بروز شک و اختلاف در حقيقت مذهب و اعتقادش گرديده است(نك: شوشتري، 1365ه.ش، صص 114 و 113؛ قمي، 1385ه.ش، ص 227).

از ميان نويسندگان شيعه و اهل سنت، برخي اورا شيعه مي دانند(نك: امين، 1406ه.ق، ج 6، ص 122؛ قزويني، 1407ه.ق، ص 123؛ اعلمي حائري ، بي­تا، ج 8، ص 313 و ايازي، 1378ه.ش، ص 275 بدون شرح و توضيح کاشفي را شيعه معرفي کرده)؛ عده اي او را سني مي دانند(نوائي، 1363ه.ش، ص 268)؛ بعضي به طور خاص وي را حنفي دانسته اند(اسماعيل پاشا، 1402ه.ق، ج5، ص316)؛ گاهي قائل به شيعه بودن اويند در صورتي که همراه با تقيه بوده(كاشفي، 1379ه.ش، ص 88، مقدمه­ي مفسر)  وگاه ملاحسين را در سير تحول از سني به شيعه قرار مي­دهند(حضرتي و مقيمي،www.hawzah.net/fa/article/articleview/80779) و طرفداران هر يک از اين نظريه­ها دلائلي بر مدعاي خود مي­آورند.

معمولاً در هر کتابي که شرح حال کاشفي آورده شده به موضوع عدم وضوح اعتقادش نيز اشاره گشته است، براي مثال برخي از منابعي که اين اختلاف را بيان کرده اند مي­توان از اين کتاب­ها ياد کرد: روضات الجنات، ج 3، ص 217؛ ريحانة الادب، ج 5 ، ص 29؛ فوايد رضويه، ص 227؛ تاريخ ادبيات صفا، ج 4، ص 524؛ دانشنامه­ي قرآن و قرآن پژوهي خرمشاهي، ج 1 ، ص 692؛ لغت نامه دهخدا ، ج 12 ، ص 24-18.


روی لینک زیر کلیک نکنید برای دیدن جزییات این پایان نامه به لینک انتهای صفحه مراجعه نمایید

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

تحليل روش شناختي جواهرالتفسير

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

پایان نامه تحلیل روش شناختی جواهرالتفسیر

دسته‌ها: دسته اصلی