دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 بررسی تطبیقی موضوع عبادت اطفال از منظر فقهای شیعه و اهل سنت

حکم وضعي ؛ مانند بطلان عقد در حال احرام .

از شرايط عقد آن است که در حال احرام ، عقد بسته نشود ، لذا از اين جهت فرقي ميان بالغ و غير بالغ وجود ندارد ؛ زيرا احکام وضعيه تنها به بالغ اختصاص ندارد پس اگر صبي در حال احرام ، عقد نکاح ببندد صحيح نخواهد بود .

2 . حکم تکليفي ؛ مانند ترک تقبيل و ترک لمس با شهوت . اين ها احکام تکليفي محض هستند و اين نوع احکام ، از آغاز در حقّ صبي ثابت نيست تا اين که گفته شود با طواف نساء اين محظورات نيز بر طرف مي‎شود . چون شرط حکم تکليفي ، بلوغ است پس وقتي مُحرِم ، مکلّف نباشد ، در واقع چيزي بر او حرام نخواهد بود . پس وي مي‎تواند مرتکب آن ها شود . پس حرمت ترک طواف نساء از احکام مختص بالغين بوده ، لذا صبي با ترک آن حجش صحيح است و زن بر او حرام نمي‎شود .

بعد از اثبات جواز ، مشروعيت و همچنين صحّت حجِ صبي ، بايد به اين پرسش مهم پاسخ داد که : آيا حج او کفايت از حجة الإسلام مي‎کند يا خير ؟ به بيان ديگر اگر معتقد شويم که حجّ کودکِ غير بالغ صحيح است و آن کودک بعد از بلوغ مستطيع شود و قدرت رفتن به حج تمتع را پيدا کند ، آيا بر او واجب است به حج برود يا همان حج دوران کودکي کافي است ؟

در پاسخ بايد گفت : هيچ اختلافي در عدم کفايت حج صبي از حجة الاسلام وجود ندارد و علاوه بر روايات ، اجماع نيز مؤيد آن است .

آية { وَلِلّهِ عَلَي النّاسِ حِجُّ البَيتِ مَن استَطاعَ اَِليهِ سَبيلاً } دربارة وجوب حج است بر افراد بالغ و شامل غير بالغ نمي‎شود . پس حجّ صبي امتثال امر الهي نبوده و تکليف بر عهدة او باقي خواهد ماند ، لذا اين حج او مجزي نبوده و بايد حج ديگري بعد از بلوغ بجا آورد .

روايات نيز دلالت مي‎کنند که حج زماني بر انسان واجب مي‎شود که محتلم شود و بالغ گردد .

از اطلاق روايات زير ، عدم کفايت حج قبل از بلوغ نسبت به حجة الاسلام را مي‎توان برداشت کرد :

1 . امام‎صادق(ع) مي‎فرما يد : « وَ لَوْ أَنَّ غُل اماً حَجَّ عَشْرَ حِجَجٍ ، ثُمَّ احْتَلَمَ كَانَتْ عَلَيْهِ فَرِيضَةُ اْلإسْلاَم‏ » .

2 . نيز به همين مضمون فرمودند : « وَلَوْ أَنَّ غُلاَماً حَجَّ عَشْرَ سِنِينَ ، ثُمَّ احْتَلَمَ كَانَتْ عَلَيْهِ فَرِيضَةُ اْلإسْلاَم » .

3 . از اسحاق بن عمار است که : « سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ(ما) عَنِ ابْنِ عَشْرِ سِنِينَ يَحُجُّ قَالَ عَلَيْهِ حَجَّةُ اْلإسْلاَمِ إِذَا احْتَلَم‏ » . [1]

[1] الکليني، محمدبن يعقوب، الکافي، ج4 ، 1409 ق ، ص278،

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود از لینک زیر

 دانلود پایان نامه:بررسی تطبیقی موضوع عبادت اطفال از منظر فقهای شیعه و اهل سنت

دسته‌ها: دسته اصلی