دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 بررسی فقهی و حقوقی رحم اجاره ای

اشکال وارد شده بر این دلیل:

از آن جایی که هیچ دلیلی موضوع خود را اثبات نمی کند، برای اثبات ضرورت می باید مشخص شود: 1- چند درصد از زن و شوهر ها نابارورند، 2-در چند درصد از مواردی که زوجین هر دو نابارورند ناباروری آنها مطلق است نه نسبی( در ناباروری نسبی زن و شوهر  سلول جنسی لازم برای بچه دار شدن را دارند ولی بنا بر دلایلی امکان لقاح میان آنها و در نتیجه تشکیل جنین میسر نیست در حالی که در ناباروی مطلق زوجین اصلا فاقد سلول های جنسی هستند و لذا نیاز به جنین اهدایی پیدا می کنند)،3- چند درصد از این افراد، تمایل دارند از این راه بچه دار شوند. به نظر نمی رسد که بتوان با ملاحظه این موارد به ضرورت استفاده از جنین اهدایی دیگران دست یافت. علاوه بر این در عرف فقها، واژه ضرورت هم سنگ با «اضطرار» به کار می رود و «اضطرار» در جایی به کار می رود که جان یا مال یا آبروی انسانی در خطر باشد و هیچ راه دیگری برای حفظ آن نباشد. با این توضیح درمان ناباروری که هیچ خطری نه برای برای جان و مال و آبروی انسان ندارد، پس نمی تواند اضطراری را برای درمان آن ایجاد کند.

گفتار چهارم- حدیث رفع

سومین دلیلی که این گروه به آن استناد می کنند این است که در این روایت نبوی صلی الله علیه وآله و سلّم آمده است: «نه چیز از امت من برداشته شده است: اشتباه، فراموشی، اکراه، آنچه نمی دانند، آنچه بر آن توانایی ندارند، آن چه بر آن مضطر شده اند، حسد، فال بد انداختن و اندیشه های وسوسه آمیز در باره مردم تا زمانی که بر زبان نیاورده اند».[1]

این گروه با استناد به روایت مذکور ابراز داشته اند: به دلیل اینکه زوجین از روی ضرورت به فرآیند اهدای جنین روی می آورند، لذا اگر حکم این فرآیند حرمت باشد، با استناد به روایت مذکور حرمتش رفع می شود، مضافا اینکه دلیل محکمی مبنی بر حرمت فرآیند مزبور وجود ندارد، لذا می توان مطابق حدیث رفع، حکم جواز را حاکم بر حرمت مساله کرد.[2]

اشکالی که بر دلیل قبل وارد بود بر این دلیل نیز وارد است لذا از تکرار آن خودداری می کنیم.

گفتار پنجم-  قاعده تسلیط

با توجه به قاعده تسلیط ، انسان می تواند در حد عقلایی در اموال و نفس خود تصرف و اشراف داشته باشد. البته مستند قاعده روایت منقول و مشهور: «الناس مسلطون علی اموالهم» می باشد که شماری از فقها با استناد به این قاعده بر این باورند که اگر چه مورد این حدیث مال و امور مالی می باشد، ولی با استناد به قاعده اولویت می توان گفت شامل نفوس و جان انسان نیز می شود. با این توضیح زن نابارور این تسلط را بر جان خود دارد که بوسیله فرآیند اهدای جنین، ناباروری خود را رفع کند و جنینی را توسط فرآیند مزبور در رحم خویش قرار دهد، زیرا وی مالک جان خویش است و رحم او نیز خارج از این مقوله نیست.[3]

[1] – محمد بن علی صدوق، من لایحضره الفقیه، تصحیح علی اکبر غفاری، قم، انتشارات جامعه مدرسین، ج2، ص 141.

[2] – رضا، رضانیا معلم، منبع پیشین، ص 156.

[3] – همان، ص 158. برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به : سعید نظری توکلی، درامدی بر مبانی حقوق مالکیت انسان بر پیکر خود، مجله مشکاه، ش 71، تابستان 1380

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود از لینک زیر

 دانلود پایان نامه:بررسی فقهی و حقوقی رحم اجاره ای 

دسته‌ها: دسته اصلی