دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 بررسی تطبیقی موضوع عبادت اطفال از منظر فقهای شیعه و اهل سنت

روايات سيزده سال

مهم ترين روايتي که سن بلوغ پسر و دختر را سيزده سال مي داند، روايت عمار ساباطي است که از امام صادق (ع) روايت شده است:

سألته عن الغلام متي تجب عليه الصلاه؟ قال: إذا أتي عليه ثلاث عشره سنه فإن احتلم قبل ذلک فقد وجبت عليه الصلاه و جري علي القلم و الجاريه مثل ذلک إن أتي لها ثالث عشره سنه أو حاضت قبل ذلک فقد وجبت عليها الصلاه و جري عليها القلم [1]

امام دراين روايت رسيدن به سيزده سالگي را سن بلوغ ندانسته، بلکه بلوغ را منوط به احتلام و حيض دانسته است.

امام صادق (ع) مي فرمايد: «قال أميرالمؤمنين: إذا بلغ أشدّه، ثالث عشر سنه و دخل في الأربع عشره سنه وجب عليه ما وجب علي المحتلمين احتلم أو لم يحتلم…» [2]

ابوحمزه ثمالي از امام باقر (ع) چنين روايت مي کند: قال: قلت له في

کم تجري الأحکام علي الصبيان؟ قال: «في ثلاث عشره سنه و أربع عشره». قلت: «فإنّه لم يحتلم فيها؟ قال: «و إن کان لم يحتلم فأنّ الأحکام تجري عليه»[3]

درنگي کوتاه در اين سه روايت، آشکار مي سازد که حکم در هر يک به گونه اي به «احتلام» و يا «حيض» منوط شده است و روايت نخست صراحت در اين موضوع دارد.

اجماع

برخي از فقها ادعا دارند که به اجماع فقها، سن، اماره بلوغ است و دختر در نه سال تمام و پسر درپانزده سال تمام بالغ مي شود. شيخ طوسي اين حکم را اجماعي و مبتني براخبار و روايات مي داند

بررسي آيات نشان مي دهد که رسيدن به سن معين موضوعيت ندارد و زمان بلوغ هنگامي است که انسان به مرحله رشد جسمي و جنسي برسد و آيات به درستي بر اين مهم تأکيد مي کند؛ چه در اين دوره است که انسان صلاح و فساد را درک مي کند و از احساسات و هيجانات زودگذر برکناراست. پس در هيچ يک از آيات قرآن براي سن بلوغ، سن خاصي مشخص نشده است.

[1] همان: 1 /32

[2]همان: 13

[3]همان: 8 /432

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

دانلود از لینک زیر

 دانلود پایان نامه:بررسی تطبیقی موضوع عبادت اطفال از منظر فقهای شیعه و اهل سنت

دسته‌ها: دسته اصلی