دانلود پایان نامه

پایان نامه

عنوان پایان نامه :  تبیین نقش تعادل طبایع اربعه در تعالی اخلاق با نظر به روایات معصومین علیه السلام و حکمای اسلامی

طبع: به معنای خلقت و طبیعتی که انسان براساس ان خلق شده است،[1] در اصطلاح اركان ( عناصر اربعه که همان آب و خاک و هوا و آتش می­باشد) در مقادير مختلف و نسبت‏هاى نابرابر باهم تركيب شوند، كيفيات جديدى ايجاد مى‏كنند كه همان مزاج‏ها هستند. عناصر جهت ايجاد بيشترين تماس با يكديگر، به ذرات بسيار ريزى تقسيم مى‏شوند. هنگامى كه اين ذرات بر هم اثر كنند، كيفيتى تازه بوجود مى‏آيد كه سراسر ذرات عناصر را در بر مى‏گيرد. از آنجايى كه عناصر داراى چهار كيفيت هستند (گرمى، سردى، خشكى و ترى)، پس مزاج جسم تازه تشكيل‏شده يا تجزيه ‏شده نيز ما حصل اين چهار كيفيت است.[2]

اعتدال طبایع اربعه: مفهوم اعتدال در مزاج، به معنای بهره‌وری هر موجود به مقتضای ظرفیت وجودی خود، از کیفیات (سردی ،گرمی،تری،خشکی) است در حالت اعتدال، همه کیفیات متضاد یعنی گرمی و سردی از یک سو و خشکی و تری از سوی دیگر، یکدیگر را خنثی می‌کنند و در جسم حاصل اثری از هیچ‌یک دیده نمی شود.[3] پس مفهوم اعتدال طبع و مزاج در اصطلاح كيفيت بدن و يا اندامى است كه در آن عناصر درهم آميخته از لحاظ کم و زیادی، با چنان سهم عادلانه‏اى شركت كرده باشند كه مزاج نيازمند آن است.[4]

تعالی اخلاق: در تعریف اخلاق گفته­اند: عبارت است از ملکه یا حالت استوار درونی که ممکن است در فردی به صورت ذاتی و طبیعی وجود داشته باشد و یا وراثت و تمرین و تکرار منشا آن باشد. به هر روی صفت راسخ درونی را «خلق» گویند که امکان دارد «فضیلت» باشد و منشأ رفتار خوب باشد و یا «رذیلت» باشد و منشأ کردار زشت باشد. حال اگر این ملکه یا حالت استوار درونی رو به سیر صعودی و حد عالی خود پیش برود تعالی اخلاق شکل می گیرد.[5]

متشابهى حاصل مى‏شود كه آن را مزاج ناميده‏اند.[6] به عبارت ساده‏تر هرگاه اركان(عناصراربعه که همان اب و خاک و هوا و آتش می­باشد) در مقادير مختلف و نسبت‏هاى نابرابر باهم تركيب شوند، كيفيات جديدى ايجاد مى‏كنند كه همان مزاج‏ها هستند. عناصر جهت ايجاد بيشترين تماس با يكديگر، به ذرات بسيار ريزى تقسيم مى‏شوند. هنگامى كه اين ذرات برهم اثر كنند، كيفيتى تازه بوجود مى‏آيد كه سراسر ذرات عناصر را در بر

[1] . محمد بن مكرم ابن منظور،  لسان العرب، چ سوم(بیروت :دار الفكر للطباعة و النشر و التوزيع – دار صادر ،1414ق) ،ج 8 ،ص232.

[2] . محمدرضا شمس اردكانى، مرورى بر تاريخ و مبانى طب سنتى اسلام و ايران ، چ اول، ( تهران: صهباى دانش ،1389 ه.ش ) ، ج1 ،  ص 50 .

[3] . ابن سينا ، الشفاء (الطبيعيات) ، چ دوم ، ( قم : كتابخانه حضرت آيت الله العظمى مرعشى نجفى (ره) ، 1405 ه.ق ) ، ج 2 .

[4] . ص 139 ابن سینا ، قانون (ترجمه : شرفکندی ) ، ج 1 ، ص 14 .

[5] . ملا محسن فيض كاشانى ، المحجة البيضاء ، چ چهارم ، ( دفتر انتشارات اسلامى ، 1417 هجرى ) ، ج 6 ، ص 95 .

[6] .  ابن سينا ، قانون ، ( ترجمه: عبد الرحمن شرفكندى ) ، چ دهم، ( تهران: سروش ، 1389 ه.ش) ، ج1 ، ص12.

روی لینک زیر کلیک نکنید برای دیدن جزییات این پایان نامه به لینک انتهای صفحه مراجعه نمایید

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

تبیین نقش تعادل طبایع اربعه در تعالی اخلاق با نظر به روایات معصومین علیه السلام و حکمای اسلامی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

دسته‌ها: دسته اصلی